جهانگردي و گردشگري
اطلاعات جامع در مورد جهانگردي و گردشگري و بليط هاي لحظه آخري هواپيما

اطلاعات عمومي درباره شهر ساري

 

ساري شهر ساري مركز شهرستان ساري و استان مازندران در شمال ايران، پرجمعيت ‌ترين شهر استان مازندران و دومين شهر پرجمعيت در شمال كشور است. به مردم اهل ساري، ساروي گفته مي‌شود همچنين بر اساس اكتشافات اخير، قدمت سكونت انسان در ساري به شش هزار سال مي‌ رسد.


ساري پايگاه آقا محمد خان كمي پيش از تاج گذاري قاجاريه بوده‌ است. ساري به سه منطقهٔ شهري تقسيم مي‌شود و طبق سرشماري ۱۳۹۵، جمعيت آن ۳۰۹٬۸۲۰ نفر بوده ‌است. نمايندگان اين شهر در مجلس شوراي اسلامي آقايان محمد دامادي و علي ‌اصغر يوسف‌ نژاد مي‌باشند.

 

آب و هواي ساري

آب و هواي شهر ساري در تابستان‌ ها معتدل و مرطوب و در زمستان‌ها نسبتاً سرد و خشك است. همچنين بخش‌هاي جنوبي كوهستاني اين شهر داراي زمستان ‌هاي طولاني و بسيار سرد مي‌باشد. در طي چند ساله اخير سرد ترين دماي شهر ساري در زمستان ۱۲-(زمستان سال ۱۳۸۶) و در تابستان ۴۰+ (تابستان ۱۳۸۳) بوده‌ است.

 

 

مناطق تاريخي ساري


بانك ملي ساري

بانك ملي ساري مربوط به اوايل دوره پهلوي است و در ساري (سبزه ميدان) ميدان امام حسين (ميدان شهرداري) واقع شده و اين اثر در تاريخ ۳ بهمن ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۰۳۱ به‌ عنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده‌است.

 

سه گنبدان ساري

باشكوه‌ ترين يادگار باستاني ايران؛ بنايي استوار با سه گنبد پلكاني و هرمي شكل كه از بن تا سر آن كماني بوده ‌است از اين رو ويران ‌سازي و تخريب آن بسيار دشوار بوده و در سه مرحله در زمان فتح علي شاه و خويشاوندانش انجام شده ‌است. زير هر گنبد آرامگاه ايرج، سلم و تور (تورج) پسران فريدون شاه است و در هنگام شاهنشاهي منوچهر ساخته شد و پيرامون آن در هنگام فرمانروايي توس تكميل شد. تا سال ۱۳۷۰ با هزار افسوس تنها چاله بزرگي از ويرانه آن در كنار سبزه ميدان و ساختمان استانداري با سبزه زار و درختان نارنج ديده مي‌شد كه آن هم پر شد و اكنون بوستاني هم تراز خيابان انقلاب (شاه) است؛ كهنسالي اين بنا زياد است و تاريخ دقيق آن دانسته نيست.

 

شاطر گنبد ساري

شاطر گنبد يا گنبد شاطر يك بناي آرامگاهي و متعلق به قرن نهم هجري قمري برابر با عصر تيموريان در يك كيلومتري جنوب شهر ساري است. اين سازه تاريخي براي مدت طولاني در محاق قرار داشت و به دليل عدم توجه به آن دچار آسيب‌هاي فراوان شده‌است. در حال حاضر اطراف و سقف اين بنا درختان و گياهان خود رو سبز شده‌اند كه اگر توجه جدي نشو منجر به تخريب بنا خواهد شد. شاطر گنبد در تاريخ ۲۷ مرداد ۱۳۶۴ با شمارهٔ ثبت ۱۶۷۰ به‌عنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده‌ است.

 

تپه گل نشين ساري

تپه گل نشين يكي از چندين تپه باستاني شهر ساري است كه مربوط به هزاره اول قبل از ميلاد مي‌باشد. اين اثر باستاني در تاريخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۲۹۶ به‌عنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده‌است.

 

كهنه باغ شاه ساري

بنياد آن توسط پادشاهان صفوي بوده‌است و در زمان رضا شاه آن را خراب كردند و خيابان خيام كنوني را ساختند (اگرچه هنوز در خيابان خيام آثار باغ در ملك خصوصي مردم نمايان است)

 

نو باغ شاه ساري

بدست محمد ميرزا ملك آراء در زمان فتح علي شاه ساخته شد و عمارت‌ هايي شبيه چهل ستون اصفهان در آن احداث نمودند كه البته در زمان رضاشاه و به دستور وي پادگان شد.

 

خانه رمداني ساري

اين بنا با پيشينه‌اي از دوره قاجار در بافت قديم شهر ساري و در محله آب‌انبار نو قرار دارد. اين عمارت متشكل از دو ساختمان و يك حياط مركزي است. بناي دو طبقه‌اي كه در جلو قرار دارد با سردري زيبا در واقع نقش ورودي و هشتي بنا را ايفا مي‌كند. اين فضا جهت استراحت مراجعه‌كنندگان و انجام اموري كه نياز به وارد شدن به خانه را نداشته در نظر گرفته شده و اتاق‌ هاي طبقه فوقاني با تزئينات زيباي چوبي، پنجره‌ هاي ارسي و نورگير هاي گچي محل اسكان مهمانان بوده‌است. بناي دوم كه در پشت با يك فاصله قرار دارد، در دوره پهلوي اول، دستخوش تغييرات اساسي شده‌است. در سال‌هاي اخير تمام اندودهاي داخلي حذف و طاق نماهاي دوره قاجاري از زير آن نمايان گشته‌است. خانه رمداني مربوط به دوره قاجار است و در ساري، محله آب انبار نو واقع شده و اين اثر در تاريخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۵۴۹ به‌عنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده‌است.

 

http://stkt.ir/NewsDetails-10439.html

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۷ آبان ۱۳۹۶ ] [ ۱۱:۱۶:۲۵ ] [ امين ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

در اين وبلاگ قصد دارم به بررسي شهر هاي مختلف ايران و كشور هاي جهان براي سفر بپردازيم همچنين به بررسي بليط هاي لحظه آخري هواپيما براي مقاصد مختلف خواهيم پرداخت . با ما همراه باشيد تا قبل از سفر اطلاعات مفيدي در مورد مقصد خود قبل از سفر كسب نماييد.
نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی